بِسمِ اللّه ‏ِالرَّحمنِ الرَّحيمِ اللّهُمَّ کُنْ لِوَلِیِّکَ الْحُجَّهِ بْنِ الْحَسَنِ صَلَواتُکَ عَلَیْهِ وَ عَلى آبائِهِ فی هذِهِ السّاعَهِ وَ فی کُلِّ ساعَهٍ وَلِیّاً وَ حافِظاً وَ قائِدا ‏وَ ناصِراً وَ دَلیلاً وَ عَیْناً حَتّى تُسْکِنَهُ أَرْضَک َطَوْعاً وَ تُمَتِّعَهُ فیها طَویلاً
آخرین مطالب
» مهدویت در اندیشه هانری کُربَن/نظر علامه طباطبایی(ره) درباره موعودباوری کُربَن
» ارتباط روحیه تقدیر و سپاس با انتظارِ زمینه ساز
» آثار معنوی دعا برای امام مهدی(عج)
» وصف حضرت مهدی(عج) در کلام امیر(ع)
» چه کسانی از تاخیر ظهور، زیان نمی بینند؟!
» ویژگی های خانواده مهدوی/چگونه خانه محمل آرمان های بزرگ می شود؟!
» اصلاح و نصیحت پذیری؛ ویژگی منتظران واقعی
» دولت موعود در نگاه قرآن/ریشه مشکلات روحی روانی بشر در دوری از «انتظار» است
» سوغات انتظار برای سبک زندگی/منتظر به دعای فرج اکتفا نمی کند
» ظهور آمادگی فکری و اخلاقی می خواهد/منتظر باید حواس اش را جمع کند
درباره ما
هزاران درود بر مهدی، هزاران درود بر امام المتقین، هزاران درود بر جاری کننده عدل در جهان، هزاران درود بر آبادگر بزرگ عالم، هزاران درود بر فرزند رسول خدا، هزاران درود بر فرزند امیر المومنین، هزاران درود بر فرزند زهرای مرضیه، هزاران درود بر دوای درد شیعیان، درود الهی بر وجود پاک و مقدس بقیه الله العظم مهـــــــــــــدی فاطمه
نویسنده
آماروبلاگ
» کل بازدید : 282622
» تعداد کل پست ها : 2756
» آخرین بروز رسانی : جمعه 14 اردیبهشت 1397 
تعداد نظرات : 109 عدد
تاریخ ایجاد وبلاگ : دوشنبه 21 مرداد 1392  عدد
دیگر امکانات
صلوات شمار مهدوی


لوگوی دوستان

کجایید ای شهیدان خدایی

معبر شهدا2

نظرسنجی
وبلاگ مهـــــــــــــدی فاطمه را چطور ارزیابی میکنید؟

موضوعات مطالب
آرشیو مطالب
پیوندهای وبگاه
نوای مهدوی

امارگیر وبلاگ
مترجم وبلاگ

فراق یار



دعا علیه دشمنان حضرت
+ نویسنده مهـــــــــــــدی فاطمه در سه شنبه 29 اسفند 1396  11:59 ب.ظ | نظرات(0)
در ادعیه و زیارات دعا بر علیه دشمنان و خوارکنندگان حضرت نیز آمده است. مضامینی از قبیل خوار شدن خوار کنندگان (خاذلین) حضرت، دعا علیه انواع دشمنان حضرت، دعا برای اینکه خداوند دشمنانش را دشمن بدارد.



در ادعیه و زیارات مربوط به حضرت مضامین دیگری نیز آمده که به آنها اشاره می شود:

1. شکوای دل با خداوند و امام زمان، عجّل اللَّه تعالی فرجه، از دشواریهای زمانه و طولانی شدن غیبت و استغاثه به آنها، که اکثراً با مضامین بالا و بصورت خطابی است، و گاهی کلماتی از قبیل »الغوث« و »ادرکنی« و »العجل« آمده است.
2. بیان فضائل و خصائص مظلومیت اهل بیت، علیهم السلام، و بخصوص امام زمان،عجّل اللَّه تعالی فرجه.
3. شهادت به اعتقادات درباره حضرت؛ از قبیل طول عمر حضرت و رجعت و عدل جهانی که به دست او تحقق می یابد.
4. تجدید بیعت و اعلام آمادگی برای جانفشانی و اطاعت از اوامر آن حضرت.

 

 


محمد انصاري زنجاني، ماهنامه موعود شماره 150


ادامه مطلب

دعاهای شخصی مرتبط به امام
+ نویسنده مهـــــــــــــدی فاطمه در سه شنبه 29 اسفند 1396  11:57 ب.ظ | نظرات(0)
در ادعیه و زیارات مضامینی آمده که دعا برای خود انسان در رابطه با امام زمان،عجّل اللَّه تعالی فرجه، است. از نمونه های آن موارد زیر است:
از اعوان و انصار و یاران و ملازمان و محافظان و تابعین و دوستان و خونخواهان و خالصان و پیشروان در ادای اوامر حضرت و راضی و تسلیم بودن نسبت به آن حضرت، از منتظران ظهور و فرج حضرت بودن، محشور گشتن در زمره آن حضرت و زیر پرچم حضرت، در قیامت از یاران حضرت بودن، توفیق ادای حقوق آن حضرت، درک ظهور و زمان پس از ظهور حضرت و بازگشت و زنده شدن در صورت مرگ قبل از ظهور.
خداوند رأفت و رحمت و دعاهای خیر حضرت را به ما برساند، نماز ما را بخاطر او قبول کند، دعای ما را به او مستجاب فرماید، گناهان ما را به او ببخشد، رضایت او را بر ما منّت نهد، ما را به او ببخشد، رضایت او را بر ما منّت نهد، ما اجتهاد در طاعت او داشته باشیم و اجتناب از معصیت او کنیم.

برآوردن حوایج بخاطر او، توفیق زیارت حضرت به انواع آن و با عبارات مختلف، ثبات در متابعت حضرت و یقین در زمان غیبت بر وجود آن حضرت و مسأله ظهور، گرفته نشدن یاد او از ما، توفیق دعا برای حضرت، برطرف شدن شک و شبهه، دفع بلا از ما بخاطر آن حضرت.

آنچه آل محمد، صلّی اللّه علیه وآله، را خوش آید و آنچه دشمنانشان از آن حذر کنند از ما ببینند، خداوند ما را به محبت او منتفع سازد، دعا برای عود به زیارت حضرت، دوری از شک و شبهه در مورد حضرت و داشتن خلوص، دوری از کسالت و بیکاری، سلامتی در امتحان الهی، نرمی و خضوع باطنی برای ولی امر خداوند، صبر در زمان غیبت و عجله نداشتن در امر ظهور.


محمد انصاري زنجاني، ماهنامه موعود شماره 150

ادامه مطلب

چرا امام زمان (عج) از نظرها غایب شدند؟
+ نویسنده مهـــــــــــــدی فاطمه در سه شنبه 29 اسفند 1396  11:55 ب.ظ | نظرات(0)

به گزارش خبرنگار مهدویت خبرگزاری شبستان، حجت الاسلام و المسلمین محمدصادق کفیل، معاون بنیاد فرهنگی حضرت مهدی موعود(عج) در دانشگاه تهران با اشاره به اینکه آغاز امامت امام زمان (عج) همراه با اتفاقی بود که برای اولین بار در تاریخ امامت رخ داد، اظهار کرد: بطور طبیعی هر امامی که به امامت می رسید، یک بیعت حضوری با شیعیان صورت می گرفت اما آغاز امامت حضرت حجت(عج) با غیبت صغری همزمان شد.

 

وی با اشاره به اینکه امام زمان(عج) حتی پیش تر از این نیز از نظرها غایب بودند، تصریح کرد: دوران بارداری مادر ایشان نیز حتی از عمه امام حسن عسکری(ع) مخفی بود و تا 5 سال اول نیز امام غایب بودند و برخی از شیعیان به صورت موردی می توانستند ایشان را ببینند و گویی امام در 5 سال اول در خانه امام حسن عسکری(ع) حضور نداشتند زیرا اگر بودند افرادی مانند حکیمه خاتون می توانستند ایشان را همواره مشاهده کنند.

 

کفیل با بیان اینکه غیبت صغری از روز به امامت رسیدن امام زمان (عج) آغاز شد، گفت: امام زمان (عج) نماز را بر پدرشان خواندند و بعد از نظرها غایب شدند اما چرا غایب شدند؟

 

معاون بنیاد فرهنگی حضرت مهدی موعود(عج) با اشاره به دلایل غایب شدن امام زمان (عج) افزود: سه حکمت برای غایب شدن ایشان نقل شده است، اولین دلیل را امام صادق (ع) می فرمایند: «یخاف القتل؛ از ترس کشته شدن» امام زمان (عج) نمی ترسد بلکه خدا می خواهد ایشان را نگه دارد و حفظ جان امام مهم است، خداوند می فرماید: من یازده امام را فرسادم و همگی به شهادت رسیدند، برکات زیادی داشتند اما من دغدغه حاکمیت داشتم.

 

وی ادامه داد: دومین دلیل را امام رضا (ع) می فرمایند: «لتُغَرْبَلُوا، عین تُغَربلوا؛ برای اینکه غربال شوید بعد از اینکه غربال شدید» یعنی اینکه ببینید چه افرادی در آخر کار باقی می مانند و در جایی دیگر می فرمایند برای امتحان شیعیان که در این روایت نمی فرمایند برای امتحان مسلمانان بلکه می فرمایند برای امتحان کردن شیعیان.

 

کفیل گفت: دلیل سوم را هم امام رضا(ع) می فرماید: «لِئَلاّ یکونَ لاِحدٍ فی عُنُقِهِ بَیعَةٌ؛ تا بیعت هیچ طاغوتی برگردنش نباشد».

 

معاون بنیاد فرهنگی حضرت مهدی موعود(عج) با بیان اینکه این سه دلیل غیبت، سه دلیل نیامدن حضرت(ع) نیز است، افزود: امام زمان (عج)  هم اکنون نیز ظهور کنند، جانشان در امان نیست چنان که شیخ طوسی می فرماید: «مهمترین دلیل غیبت، حفظ جان امام است و تا جان ایشان ایمن نشود، ظهور نمی کنند.» یعنی ما هنوز محافظ جان ایشان نشده ایم.

 

وی با بیان اینکه امام زمان زمانی ظهور می کنند که بتوانند با طاغوت مقابله کنند، گفت: امام به کمک جامعه می تواند با طاغوت مقابله کند، امروز اگر مقام معظم رهبری از مرگ بر آمریکا و نداشتن رابطه با این کشور می فرمایند و یا امام خمینی (ره) می فرمودند که آمریکا هیچ غلطی نمی تواند کند، به پشتوانه مردم است، یعنی پشتوانه جامعه به حاکم قدرت می دهد که در مقابل ظلم بایستد و ندای عدالت جویی را بیان کند.

 

کفیل با اشاره به اینکه امام زمان (عج) زمانی که ظهور می کنند با هیچ ظاغوتی دست دوستی نمی دهند، افزود: طاغوت فقط آمریکا و اسرائیل نیست.

 

معاون بنیاد فرهنگی حضرت مهدی موعود(عج) اضافه کرد: سه دلیل غیبت به این نکته بر می گردد که امام یار نداشتند لذا غایب شدند، جامعه آمادگی حکومت دینی نداشت، غایب شدند، حال جامعه منتظر باید بسترسازی برای حاکمیت امام کند.

 

وی با اشاره به اینکه غیبت به معنای ندیده شدن نیست بلکه به معنای حاکمیت نکردن امام است، افزود: امام صادق(ع) را نیز بسیاری از مردم نمی دیدند و یا امام حسن عسکری(ع) نیز در سامرا تحت نظر بود و قابل مشاهده نبود بنابراین، غیبت در دیده نشدن خلاصه نمی شود زیرا از امامانی که دیده شدن، جامعه چه بهره ای برد؟

 

کفیل در پایان خاطرنشان کرد: امیرالمومنین امام علی(ع) می فرمایند: «فَلَيْسَتْ تَصْلُحُ الرَّعِيَّةُ إِلَّا بِصَلَاحِ الْوُلاَةِ؛ مردم صالح نمی شوند مگر با صالح شدن مدیران» یعنی مدیریت باید دست متدینین باشد و حکومت باید در دست امام باشد بنابراین زمانی امام ظهور می کند که بتواند حکومت کند و چه زمانی می تواند حکومت کند، زمانی که یار داشته باشد و جامعه قابلیت حکومت امام را داشته باشد و ما باید برای این امر بسترسازی و زمینه سازی کنیم.


ادامه مطلب

توصیه امام مهدی(عج) برای رسیدن به حوائج
+ نویسنده مهـــــــــــــدی فاطمه در سه شنبه 29 اسفند 1396  11:54 ب.ظ | نظرات(0)

به گزارش خبرگزاری شبستان، اگرچه امام زمان(عج) در غیبت به سر می برند و توفیق درک محضرشان برای منتظران میسر نیست اما ایشان در سخنانی نغز و کوتاه راهنمای عملی انتظار در عصر غیبت و فتنه های آخرالزمان را در اختیار منتظران گذاشته اند؛ چنان که در روایتی کوتاه اما پُرمعنا راه رسیدن به آرزوها و حوائج را بیان کرده اند.

 

از امام زمان(عج) مروی است که: «هر کس‌ در اجراى‌ اوامر خداوند کوشا باشد، خدا نیز وى‌ را در دستیابى‌ به‌ حاجتش‌ یارى‌ مى‌ کند.» (بحار الأنوار ، ج‌ 51 ، ص‌ 331 )


ادامه مطلب

کشتارهای سفیانی؛ قبل یا بعد از ظهور رخ می دهد؟
+ نویسنده مهـــــــــــــدی فاطمه در سه شنبه 29 اسفند 1396  10:09 ب.ظ | نظرات(0)
شبستان: سفیانی صدو هفتاد هزار نفر را در فلان محله یا منطقه عراق می کشد! بعضی خیال می کنند، وقتی که حضرت(عج) ظهور می کند، کشتار واقع می شود ولی چنین نیست...
 

 

 حجت الاسلام والمسلمین رحیم کارگر، عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در کانال تلگرامی آینده نگاری ایران می نویسد:

از آیت الله بهجت(ره) پرسیده شد: سفیانی کیست؟ در مورد فتنه او در آستانه ظهور کمی توضیح دهید؟ برخی خبر داده اند سفیانی هم اکنون هست آیا شما تایید می کنید؟

 

آیت الله بهجت پاسخ دادند: تازگی دیدم که در یکی از کتاب های عامه، نوشته است که نسبت سفیانی به واسطه یزید و معاویه، به ابوسفیان نمی رسد، بلکه به واسطه یکی از برادران معاویه، به ابوسفیان می رسد!

همچنین در آن کتاب آمده است: وقتی سفیانی می آید، هر کس که نام او محمد، علی، حسن، حسین، زینب و ام کلثوم است و نیز تعداد زیادی از زن های حامله را می کشد! در روایتی آمده است: سفیانی صدو هفتاد هزار نفر در فلان محله یا منطقه عراق می کشد!

بعضی خیال می کنند، وقتی که حضرت(عج) ظهور می کند، کشتار واقع می شود! ولی چنین نیست، بلکه کشتار قبل از ظهور آن حضرت(عج) است. امیدواریم این بیچارگی و ذلت و ابتلائات گوناگون شیعه خاتمه پیدا کند! در روایات آمده است که سفیانی چه فسادها و ستم ها می کند! روایتی از حضرت امیرالمومنین(ع) است .

مرحوم حاجی نوری نقل می کند: سفیانی را نزد حضرت ولی عصر(عج) می آورند. در حالی عمامه اش را دور گردنش پیچیده اند! به حضرت(عج) می گوید: یابن رسول الله(ص)! مرا نکش؟! بنابر این نقل، اطرافیان می گویند، کسی که این همه اولاد رسول الله (ص) را کشته، او را آزاد می کنی؟! در هر حال آنقدر به حضرت(عج) فشار می آورند تا این که می فرمایند «شانکم» یعنی هر کاری که صلاح می دانید، انجام دهید و بدین ترتیب، گویا حضرت(عج) اجازه می دهند که او را بکشند و سر انجام او را می کشند.

مرحوم مقدسی مشهدی در عتبات، از خدا خواسته بود که بفهمد آیا سفیانی هست یا خیر؟ در کاظمین در وسیله نقلیه، عربی در کنار او نشسته بود، وقت پیاده شدن، به او فرمود آری سفیانی هست! این داستان پنج شش سال قبل (ده بیست سال قبل) واقع شده است!! در این باره از نظر علمی نمی توان اظهارنظر خاصی کرد؛ فقط می توان دعا کرد که خداوند همه ما را از شرّ فتنه سفیانی نجات دهد!!


ادامه مطلب

چگونه جهان عطش ظهور می یابد؟!
+ نویسنده مهـــــــــــــدی فاطمه در دوشنبه 28 اسفند 1396  08:39 ب.ظ | نظرات(0)

به گزارش گروه مهدویت خبرگزاری شبستان، حجت الاسلام والمسلمین خدامراد سلیمیان، عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در کتاب «نقش مردم در انقلاب جهانی حضرت مهدی علیه السلام» می‌نویسد:

 

پس از گرد آمدن ياران ويژه حضرت(عج) در آغاز ظهور، نوبت به ياوران آن حضرت(عج) مي‌رسد. آنان بی‌درنگ در مكه گردآيند، آماده ياري او مي‌شوند. شمار ياوران آن حضرت(عج) نخست افزون بر ده ‌هزار خواهد شد؛ ‌که امام صادق عليه السلام فرمود »:مَا يَخْرُجُ إِلَّا فِي أُولِي قُوَّةٍ وَ مَا يَكُونُ أُولُو الْقُوَّةِ أَقَلَّ مِنْ عَشَرَةِ آلَافٍ؛ امام زمان عليه السلام خروج نمي‌کند، مگر همراه ياران نيرومند و رشيد، و اين ياران کمتر از ده‌هزار نفر نيستند.

آنچه در اينجا بايد يادآور شد اين كه بخشي از ياران، همان شيعيان واقعي آن حضرتند كه در دوران غيبت به شايستگي به وظايف خود عمل كرده‌اند. در اين باره ابو بصير از امام صادق عليه السلام روايت مي‌كند:

امام در تفسير اين قول خداي تعالي «يَوْمَ يَأْتِي بَعْضُ آياتِ رَبِّكَ لا يَنْفَعُ نَفْساً إِيمانُها لَمْ تَكُنْ آمَنَتْ مِنْ قَبْلُ أَوْ كَسَبَتْ فِي إِيمانِها خَيْراً»؛  فرمود:

يَعْنِي خُرُوجَ الْقَائِمِ الْمُنْتَظَرِ مِنَّا. يَا أَبَا بَصِيرٍ طُوبَي لِشِيعَةِ قَائِمِنَا الْمُنْتَظِرِينَ لِظُهُورِهِ فِي غَيْبَتِهِ وَ الْمُطِيعِينَ لَهُ فِي ظُهُورِهِ أُولَئِكَ أَوْلِيَاءُ اللَّهِ الَّذِينَ لا خَوْفٌ عَلَيْهِمْ وَ لا هُمْ يَحْزَنُون؛ ‏يعني خروج قائم منتظر ما، [سپس فرمود:]‌ اي ابا بصير! خوشا به حال شيعيان قائم ما، كساني كه در غيبتش منتظر ظهور او هستند و در حال ظهورش نيز فرمانبردار اويند. آنان اولياي خدا هستند كه نه ترسی بر آن هاست و نه اندوهگين مي‌‏شوند.

 

توده مردم

بی گمان، جامعه جهاني به دنبال يک عطش مقدس و فراهم‌بودن زمينه ‏های مناسب اجتماعي در جهت پشتيباني از حكومت موعود ـ که از شرايط آغاز آن انقلاب بزرگ است ـ است.

از آنجايي كه قيام جهانی حضرت مهدي عجل الله فرجه براي به‌سامان‌کردن نابسامانی های همة مردم گيتی است، بايد با احساس نياز و پذيرش فراگير آنان همراه باشد. پس تا آن‌گاه كه بيشتر جامعه جهاني به منجي احساس نياز نكنند، حضرت ظهور نخواهد كرد. به عبارت روشن‌تر مردم جهان، پس از چشيدن تلخي‌ها و تجربة نابسامانی‌ها و بي‌عدالتي‌ها و درک نارسايي‌ها و سستی‌های قوانين بشري براي برپايي عدالت اجتماعي، و يافتن اين حقيقت که فقط در ساية تلاش انساني الهي است كه همة نابساماني‌ها برطرف می‌شود. منجی موعود خواهد آمد.

و باز به به تعبير ديگر، تا در مردم جهان درخواستی نباشد، عرضة هر نوع برنامة اصلاحي، مفيد و مؤثّر نخواهد بود. اميرمؤمنان علي عليه السلام اين حقيقت را به برخي از مردم سرافكنده و پشيمان از جهالت خود ـ كه بعد از 25 سال خانه‌نشيني، به خانه وي هجوم مي‌برند و از وي مي‌خواهند تا زمام امور را به دست گيرد ـ اين‌گونه بيان فرمود:

أَمَا وَ الَّذِي فَلَقَ الْحَبَّةَ وَ بَرَأَ النَّسَمَةَ لَوْ لَا حُضُورُ الْحَاضِرِ وَ قِيَامُ الْحُجَّةِ بِوُجُودِ النَّاصِرِ وَ مَا أَخَذَ اللَّهُ عَلَي الْعُلَمَاءِ أَلَّا يُقَارُّوا عَلَي كِظَّةِ ظَالِمٍ وَ لَا سَغَبِ مَظْلُومٍ لَأَلْقَيْتُ حَبْلَهَا عَلَي غَارِبِهَا وَ لَسَقَيْتُ آخِرَهَا بِكَأْسِ أَوَّلِهَا و... ؛آگاه باشيد! به خدايي که دانه را شکافت و انسان را آفريد، اگر نه اين بود که جمعيت بسياري گِرداگِردم را گرفته و به ياري‌ام قيام کرده‌اند و ازاين رو حجت تمام شده است و اگر نبود عهد و مسئوليتي که خداوند از علما و دانشمندان هر جامعه گرفته که در برابر شکم‌خوارگي ستمگران و گرسنگي ستمديدگان سکوت نکنند؛ من مهار شتر خلافت را رها مي‌ساختم و از آن صرف نظر مي‌نمودم و انجام آن را با جام آغازش سيراب مي‌کردم.

اين بيان مي‌رساند كه حضرت آن‌گاه حاضر شد به دنبال خلافت رود و آن را بپذيرد كه مردم دور او را گرفتند و حضرت را ياري رساندند. تاريخ نيز به روشني گواه است هرگاه ياران مورد نياز و پذيرش مردمان، براي پيشوايان معصوم عليهم السلام فراهم مي‌شد، از هيچ‌گونه تلاشي براي برپايي عدالت فروگذار نبودند.

 

حال اين پرسش پيش مي‌آيد که اين عطش و خواست جهانی چگونه و کي پديد مي آيد؟

در پاسخ مي‌گوييم: اين بستگي به پرورش و آموزش بر پاية آموزه‌هاي ديني دارد. بايد با رستاخيز فکري که از طرف انديشمندان با ايمان و آگاهان جامعه پديد مي‌آيد، ياران و ياوران آن حضرت فراهم شده و جامعة جهاني در درون خود به موعود منجي احساس نياز كند. که باز می‌گوييم: او ارمغانی است از طرف خداوند برای حيات دوبارة انسان و انسانيت.


ادامه مطلب

منتظران نه ترسی دارند نه محزون می شوند
+ نویسنده مهـــــــــــــدی فاطمه در دوشنبه 28 اسفند 1396  03:04 ب.ظ | نظرات(0)

به گزارش خبرگزاری شبستان: دعا کردن برای امام مهدی علیه السلام و انتظار فرج آن بزرگوار(عج)، آثار و برکات فراوانی به دنبال دارد که این برکات در وهله اول متوجه شخص دعاکننده می شود. صاحب کتاب «مکیال المکارم» بسیاری از این آثار و برکات را برشمرده که از جمله آنها ایمنی از عقوبت های اخروی است.


ادامه مطلب

نشناختن راستین امام(ع)
+ نویسنده مهـــــــــــــدی فاطمه در دوشنبه 28 اسفند 1396  03:01 ب.ظ | نظرات(0)
یکی از جهات غربت امام(ع)، از ناحیة شیعیان و دوستان را می‌ توان عدم شناخت راستین شیعیان از حقیقت باطنی و ولایت الهی ایشان دانست.

ادامه مطلب

امام زمان(عج) کجا زندگی می کند؟
+ نویسنده مهـــــــــــــدی فاطمه در دوشنبه 28 اسفند 1396  12:09 ق.ظ | نظرات(0)

به گزارش خبرگزاری شبستان: یکی از سوالات متداول درباره امام مهدی علیه السلام که همواره در طول سالیان غیبت آن حضرت(عج) مطرح بوده و است، محل زندگی و سکونت آن امام همام(عج) است. در این رابطه حرف و حدیث ها و نقل قول های فراوانی بیان شده و روزگاری نه چندان دور، مسأله «جزیره خضراء» و سکونت امام(عج) در این جزیره شبهه ای بود که اذهان را به خود مشغول کرده بود.

در حالی که اصل این نظریه به چند دلیل دچار مشکل است، نخست اینکه کسی از محل زندگی امام عصر علیه السلام اطلاع دقیقی ندارد. دوم این که اصل ماجرای «علی بن فاضل» که موضوع دیدن جزیره خضراء را عنوان می کند، به دلیل تناقضاتی که در آن دیده می شود، مورد خدشه است و از اصل درستی برخوردار نیست.                                                   

بدون شک امام عصر علیه السلام  در شهر سامرا به دنیا آمد. آن حضرت(عج) تا روز شهادت امام حسن عسکری علیه السلام در منزل پدرش در شهر سامرا بود. بانو حکیمه، عمّه امام عسکری علیه السلام چندین بار حضرت مهدی علیه السلام را پیش از شهادت امام عسکری علیه السلام در خانه پدرش دیده بود و امام عسکری(ع) در یکی از ملاقات های احمد بن اسحاق با ایشان که در منزل آن حضرت(ع) بود، فرزند خود را او نشان داد.

 

دوران غیبت صغری

در دوران غیبت صغری که حدود 74 سال طول کشید محل سکونت حضرت(عج) مشخص نبود. به نظر می رسد آن حضرت(عج) در عراق سکونت داشت؛ زیرا چهار نایب خاص آن حضرت(عج) که با ایشان رابطه مستقیم داشتند در عراق به ویژه در شهر بغداد می زیستند. و از این که نامه های مردم را می گرفتند و به حضرت(عج) می رساندند و جوابش را دریافت می کردند می توان حدس زد که حضرت(عج) محل سکونت خود را جایی قرار داده بود که امکان دسترسی نایبان و تماس با حضرتش آسان باشد؛ بدین جهت، جز این چهار نفر کسی از محل سکونت آن حضرت(عج) اطلاعی نداشت.

امام صادق علیه السلام می فرمایند: «برای قائم علیه السلام دو غیبت است یکی از آن دو کوتاه و دیگری طولانی. در غیبت نخست کسی جای او را نمی داند مگر شعیان خاص او»(1) به نظر می رسد منظور از شیعیان خاص، نواب اربعه باشند. 

 

دوران غیبت کبری

امام صادق علیه السلام به ابوبصیر فرمودند: «ونعم المنزل طیبه»(2) علامه مجلسی فرمود: همین جمله دلالت می کند که آن حضرت(عج) بیشتر در مدینه و اطراف آن می باشد. امام باقر علیه السلام به کوه طوی اشاره فرموده است. با این وجود هیچ کس محل سکونت ایشان را نمی داند.

امام عصر علیه السلام به ابراهیم بن مهزیار فرمودند: «پدرم از من پیمان گرفته که در سرزمین پهناور و دوردست مسکن گزینم تا از نیرنگ های گمراهان و متمرّدان امت تازه به دوران رسیده و گمراه، نهان و مصون باشم. این پیمان مرا بر فراز تل های بلند و ریگزارها و سرزمین های مورد اطمینان افکنده است.»(3)

با استناد به برخی روایات، امام عصر علیه السلام در همه جا حضور پیدا می کند و یوسف وار به طور ناشناس در بین مردم رفت و آمد می کند و بر فرش مردم قدم می گذارد، در حالی که مردم او را نمی شناسند. (4) بنابراین آن حضرت(عج) در همه جا حضور پیدا می کند اما ما او را نمی شناسیم.

یکی از مکان هایی که بنابر روایت امام صادق علیه السلام حضرت مهدی علیه السلام در آنجا حضور پیدا می کند صحرای عرفات است. امام زمان علیه السلام همه ساله در ایام حج در عرفات حضور می یابد.

صادق آل محمد صل الله علیه وآله فرمودند: «زمانی فرا رسد که مردم امام(عج) خود را نبینند، امام(عج) آنها ایام حج آنها را می بیند ولی آنها او را نمی توانند ببینند.» (5)

 

دوران ظهور

در دوران ظهور امام عصر علیه السلام در مسجد سهله که ده ها هزار پیامبر در آن نماز گزارده اند، اقامت دارد. امام صادق علیه السلام به ابوبصیر فرمودند: «ای ابا محمد! گویا آمدن حضرت قائم عجل الله تعالی فرجه به مسجد سهله را می بینم که در آنجا اقامت می کنند.»

ابوبصیر می گوید: عرض کردم: «آیا مسجد سهه منزل او خواهد بود؟» حضرت(ع) فرمودند: «آری این مسجد منزل ادریس علیه السلام است و خداوند پیامبری را مبعوث نکرده مگر آن که در آن جا نماز خوانده است. هر کس در این مسجد بیتوته کند مانند آن است که در چادر و خیمه پیامبر صل الله علیه وآله اقامت کرده است.»(6)

 

پی نوشت ها:

1. بحارالانوار،ج 52، ص 155

2. همان،ص 153

3.باخورشید سامرا، ص82

4.بحارالانوار، ج52، ص154

5.کافی،ج1، ص 337 و 339؛غیبت نعمانی، ص 204

6. بحارالانوار، ج52، ص317

 

*مجموعه پرسش و پاسخ ها پیرامون امام زمان(ع)، محمدجواد مروّجی طبسی


ادامه مطلب

راز دفع بلایا از شیعیان
+ نویسنده مهـــــــــــــدی فاطمه در دوشنبه 28 اسفند 1396  12:07 ق.ظ | نظرات(0)

به گزارش خبرگزاری شبستان، یکی از سوالات رایج درباره مهدویت به برکات وجود مقدس امام زمان(عج) در عصر غیبت اختصاص دارد و اینکه چطور امامی که در غیبت است و امکان درک حضور ظاهری اش نیست، می تواند امت را یاری رساند؛ حضرت حجت(عج) خود در حدیثی منتسب به کیفیت بهره مندی جامعه از وجودشان اشاره کرده اند.

 

حضرت مهدي(عج) می فرمایند: «اَنَا خاتِمُ الأوصياءِ وَ بي ‌يَدفَعُ اللهُ البَلاءَ عَن اَهلي و شيعَتي؛ من ختم‌کننده راه اوصياء هستم و به وسيله من خدا بلاها را از اهل بيت من و شيعيانم دفع مي‌نمايد.» (غيبت شيخ طوسي، ص ٢٤٦)


ادامه مطلب

1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
>
تمامی حقوق مادی و معنوی این وبگاه محفوظ و متعلق به مدیر آن می باشد و کپی برداری از مطالب تنها با ذکر منبع مجاز است...